Luftkondisjonering
De fleste hoteller har luftkondisjonering, men vil i mange tilfeller bare kunne benyttes noen timer i døgnet.
Utenfor sesongen er den sjeldent slått på. Enkelte rom med separat sovedel har luftkondisjonering kun i soverommet eller oppholdsrommet.
Det kan forekomme at myndighetene har strenge krav for bruk av energi, slik at noen hoteller derfor tar en avgift for luftkondisjoneringen som betales lokalt.
Vær også oppmerksom på at aggregatene ofte er av enklere kvalitet, og effekten dermed kan oppfattes som mer svalende enn kjølende. Ta hensyn til miljøet!
Vann og varme
Rasjonering av vann kan forekomme på flere reisemål.
Man kan ikke forvente ubegrenset med varmtvann i kranene da vannet på hotellene varmes ofte opp med solcellepanel på taket.
Dette kan resultere i at varmtvannet begrenses i perioder med mindre sol eller når hotellets gjester dusjer samtidig.
Oppvarming på hoteller med sentralvarme skjer normalt kun etter behov, men dersom hotellene har sentralvarme vil dette fremstå i hotellbeskrivelsen.
Som regel skjer oppvarmingen fra november til mars. Enkelte hoteller har et begrenset antall varmeovner til utlån.
Større hotellanlegg
Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning må man være forberedt på at dette kan oppfattes som forstyrrende for enkelte, uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.
Internett
Selv om hotellene har trådløst eller stasjonært internett, vil funksjonaliteten variere avhengig av hvilken destinasjon man reiser til.
Allinclusive.no er ikke ansvarlig dersom internettet eller trådløse nettverk ikke fungerer optimalt.
Høysesong/lavsesong
Reisemålets karakter kan variere avhengig av tidspunktet for reisen.
I lavsesong er selv livlige reisemål relativt rolige. En del restauranter, barer, forretninger og andre fasiliteter i tilknytning til hotellet kan være sesong- og væravhengig, og dermed være stengt.
Man må være forberedt på at stranden ikke alltid er klargjort og at svømmebassengene kan være stengt eller ikke oppvarmet.
I høysesong har de fleste reisemålene et stort tilbud av restauranter, fornøyelser og andre aktiviteter, og folkelivet og støynivået kan være høyt.
Turister fra mange land kommer til samme reisemål, og det kan bli trangt om plassen på stranden og på restaurantene.
Reparasjoner og byggearbeid
Reparasjoner eller vedlikehold av f. eks. svømmebasseng skjer med jevne mellomrom. Byggearbeid er vanlig i turistområder, og de reisende må i en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette.
Der vi er kjent med byggestøy, vil vi informere om det under omtalen av bostedet eller området på våre nettsider. Graden av støy vil variere med hvilket arbeid som utføres.
Byggearbeid på hoteller har hotellet mulighet til å regulere slik at gjestene i minst mulig grad blir berørt. Byggearbeid utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er derimot vanskelig å styre.
På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn hjemme. Dette, sammen med lokal byggekvalitet, medfører at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige.
Insekter og dyr
Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed til hotellets resepsjon eller til våre leverandørers representanter (se nederst på hotellvoucher for kontaktinformasjon).
Man kan også oppleve hanegal, og hunder og katter går ofte løse. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter eller dyr.
Forstyrrelser
Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv.
Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av de lokale myndighetene, og er derfor vanskelige å påvirke.
På hoteller med bar, må man regne med at enkelte leiligheter/rom kan forstyrres av musikken eller støy fra gjester.
Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning, må man være forberedt på at dette av enkelte kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.
Varelevering og søppeltømming kan være forstyrrende for enkelte leiligheter/rom. De fleste hoteller har ordensregler slik at alle gjester skal trives, men i blant skjer forstyrrelser fra andre hotellgjester.
Ta kontakt og informer hotellet eller representantene for våre leverandører (kontaktinformasjon nederst på hotellvoucher).
Gjest i et annet land
Når vi besøker et annet land er det vi som er gjester, og derfor er det vi som må tilpasse oss lokal skikk og bruk. De fleste av hotellene vi formidler er i land med andre kulturer, levemåter og vaner enn våre egne.
Disse må tas i betraktning når man bestiller en reise. Vi forutsetter at våre kunder har generell kjennskap til forhold som er allment kjent gjennom media.
Til tross for turistsesong lever lokalbefolkningen sitt hverdagsliv, både på store og små reisemål. Restauranter og klubber holder åpent til midnatt, noen steder stenger også senere.
Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk forekommer døgnet rundt.
I enkelte land roer alt seg ned tidlig om ettermiddagen når det er «siesta». Høyt musikknivå, trafikkstøy og annet bråk utenfor hotellene kontrolleres av myndighetene.
Vil du forsikre deg om at du får fred og ro på din ferie, bør du velge et hotell utenfor tettbebyggelse, se hotellbeskrivelsene.
Dette betyr imidlertid ikke at det er absolutt stille. Ingen feriesteder er helt stille, særlig ikke i høysesong.
Matintoleranse og allergier
Spesialmat, som for eksempel glutenfri eller laktosefri mat, kan være vanskelig å finne i andre land, da det ikke er like vanlig med disse allergiene i utlandet som i Norden.
Du kan altså ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt.
På de hotellene vi samarbeider med, og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet, kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg den maten som han/hun er allergisk mot.
Vi som reisearrangør har veldig liten innflytelse på tilberedningsmetoder og utvalg av spesialmat på de hotellene vi samarbeider med.
Hotellene har gjester fra hele verden og derfor kan det være vanskelig for hotellet å imøtekomme alles ønsker og behov. Du kan alltid kontakte vår kundeservice dersom du har spørsmål.
Pass og visum
All informasjon nedenfor gjelder for norske statsborgere som er født i Norge.
Alle som reiser må ha gyldig pass. Observer at spedbarn også har gyldig pass med foto. Kontroller at passet ditt er gyldig under hele oppholdet.
For de fleste land utenfor Schengen må passet være gyldig i 6 måneder etter hjemkomst.
Ingen sider i passet må på noen måte være skadet. Et pass som er ødelagt er ikke gyldig.
Vi anbefaler at du alltid har med passet uansett hvor du reiser, også innenfor Schengenområdet.
Dette gjelder både for barn og voksne. Pass er den eneste gyldige legitimasjonen, og må fremvises ved innsjekk på fly og hotell, ved bruk av banktjenester osv.
For ytterligere informasjon om pass, kontakt politiet i din kommune. Allinclusive.no er ikke ansvarlig for følgene av at reisende ikke har gyldig pass eller visum.
Vær oppmerksom på at det kreves visum for innreise til visse land. Det er den reisende sitt ansvar å sørge for å ha gyldig visum. Søknad om visum håndteres av det respektive landets ambassade.
Reisende som ikke er norske statsborgere, reisende med norsk fremmedpass og norske statsborgere som er født under en annen nasjonalitet, må selv undersøke om de trenger visum og sørge for å ha gyldig innreisetillatelse til landet de skal besøkes.
Det søkes om visum/innreisetillatelse til det enkelte landets ambassade/konsulat. Vi anbefaler at visum søkes i god tid før avreise.